Schijnheilige

Moeder Teresa; ’s werelds meest vereerde sadist. Een sociopaat, een katholieke fundamentalist, een testamentaal gestoorde geld wolf, tafelgenoot van massa moordenaars en stelende bankiers, standbeeld van piëteit en tiran van de armen; Agnes Gonxha Bojaxhiu, beter bekend als Moeder Teresa.

Lijden is een gift van god

“I think it is very beautiful for the poor to accept their lot, to share it with the passion of Christ. I think the world is being much helped by the suffering of the poor people.” – Teresa

Stel je voor. Je bent arm, woont in een sloppenwijk van Calcutta en je wordt ziek. Gelukkig is er een zorghuis in de buurt, een zorghuis dat onderdeel is van honderden zulke huizen door de stichting  Missionarissen van Naastenliefde, van moeder Teresa. Een gewoon ziekenhuis is te ver, lijkt onbetaalbaar en onbereikbaar en dus ga je naar dit zorghuis. Weken later lig je langzaam dood te gaan op een stoffig matje in een slecht verlichte zaal tussen honderden lotgenoten. Lotgenoten die net als jij vaak te horen krijgen van de nonnkappen die rondlopen dat pijnlijden en arm zijn deugdelijke zaken zijn. Arm zijn en doodgaan brengt je immers dichter bij god. Dus lijden in dit leven is irrelevant, louter een korte tussenpassage die je snel zal vergeten als je in de hemel aankomt. Probeer te bedenken hoe gestoord iemand is die dit werkelijk, ECHT gelooft. Je krijg geen pijnstillers, of fatsoenlijke medicijnen. Je ziekte was enkele weken geleden totaal onder controle te brengen met een simpele dosis antibiotica. Maar ook dat is niet te vinden in dit doodshuis. Nu ben je nog zieker, want je hebt twee keer een shot van iets gekregen, het is niet duidelijk wat precies, met een naald die onder koud water is afgespoeld na de vorige patient. Je bent te zwak en ziek om nog zelf naar een ziekenhuis te gaan, bezoek is niet toegestaan en medicijnen zijn er niet. Maar vrees niet! Je gaat immers naar de hemel waar alles beter is. Tegen de tijd dat Teresa zelf doodging, na haar ziekbed in een peperduur modern ziekenhuis in Californië te hebben doorgebracht, waren er 512 van deze missies geopend in meer dan 100 landen. 512 katholieke sterfhuizen waar je gemarteld wordt tot je dood, mocht je zo ongelukkig zijn er in één terecht te komen.

Het Vaticaan

Een veel gehoord contra argument van katholieken die WEL op de hoogte zijn van deze kritiek op hare schijnheiligheid Teresa, is dat zij het beste deed met de middelen die zij had. Immer was er geen geld voor medicijnen of betere leefomstandigheden, artsen en hygiëne. Maar niets is minder waar, Moeder Teresa haalde als boegbeeld van katholieke compassie-zonder-pijnstillers miljoenen binnen. Hoeveel miljoenen precies blijft onduidelijk, omdat de stichting altijd schimmig heeft gedaan en nog steeds doet over de inkomsten en uitgaven. Logisch wel, transparantie zou immers pijnlijk snel laten zien hoe lelijk veel geld er binnenkomt en hoe weinig er naar daadwerkelijke zorg is gevloeid. We hebben het hier over niet meer dan 7%.

Maria Tingelhoff had had handled the organisation’s book-keeping on a voluntary basis until 1981. “We did see 3 million a year,” she remembers. But Mother Teresa never quite trusted the worldly helpers completely. So the sisters took over the financial management themselves in 1981. “Of course I don’t know how much money went in, in the years after that, but it must be many multiples of 3 million,” estimates Mrs Tingelhoff. “Mother was always very pleased with the Germans.”

Sister Virgin remebers that one year there was about $50 million in a New York bank account. $50 million in one year! — in a predominantly non-Catholic country. How much then, were they collecting in Europe or the world? It is estimated that worldwide they collected at least $100 million per year — and that has been going on for many many years.

England is one of the few countries where the sisters allow the authorities at least a quick glance at their accounts. Here the order took in DM5.3 million in 1991. And expenses (including charitable expenses)? — around DM360,000 or less than 7%.

Driemaal raden waar dit geld allemaal heen is gesluisd ondertussen, natuurlijk naar de biddende kapitalisten van het Vaticaan, de Vaticaanse bank. Hier kan je, nog steeds net zoals in de middeleuwen, voor elk willekeurig bedrag je goddeloze ziel afkopen met deposito cheques, iDeal betalingen en ouderwets klinkende munt. Van het rottende vlees in de doodshuizen van Teresa worden de paus en zijn kornuiten stinkend rijk.

Af en toe is er een zuster dapper genoeg om naar de pers te stappen en haar verhaal te doen over de verschrikkelijke praktijken in deze fundamentalistische terreur huizen. Ook artsen die hier en daar op bezoek zijn geweest hebben regelmatig hun verhaal gedaan.

Anticonceptie

Moeder Teresa heeft zelfs onder de gemiddelde dwdd-kijken een beeld van heilige, van iemand die admiratie verdient, iemand die goed deed, iemand die armen hielp. Het is ongelooflijk hoeveel mensen GEEN idee hebben van de misstanden in haar missies en van de vuile financiële praktijken. Maar dat is niet vreemd, dit verkeerde heiligen beeld is zorgvuldig in elkaar gezet door conservatieve journalisten en invloedrijken. Zo is Teresa een prominente spreekbuis geworden van de anticonceptie preekers wereldwijd. Dit beeld van weldoener en iemand die haar leven gewijd heeft aan de armen werd zelf zo groot en  wijdverspreid, dat ze op de voorpagina van Time magazine verscheen, en in 1979 notabene de nobelprijs voor de vrede kreeg toegekend. De fucking nobelprijs voor de vrede. Laat dat even inzinken. Nobelprijs. Vrede. Dit is wat zij zei in haar acceptatie speech:

“I feel the greatest destroyer of peace today is abortion, because it is a direct war, a direct killing—direct murder by the mother herself.” – Teresa

Wat. De. Fuck.
Anticonceptie, HET middel om zeggenschap te krijgen over eigen reproductie, dat wellicht de grootste drempel is voor armen om verder te komen in het leven, vindt Teresa de grootste vijand van vrede. Soevereiniteit van vrouwen als belangrijk wapen tegen armoede, zo ver zijn we allang in de niet-katholieke wereld. Maar de financiering van een barbaars middeleeuwse moraal is belangrijk voor conservatieven en katholieke onderdrukkers als wapen TEGEN de emancipatie van een groot deel van de bevolking. Een financiering waar de arme moeder Teresa niet vies van was; zo nam ze geld aan van Charles Keating, vuil, gestolen geld, en weigerde ze dit terug te geven aan de slachtoffers van wie het gestolen was. Ze had banden met Duvaliér, de verschrikkelijke tiran die Haiti bestuurde en uitmoordde tegelijkertijd. Ze pleitte voor respijt en de herinstelling als priester van de veroordeelde kinderverkrachter Donald McGuire. Kortom ze bevond zich in uitermate geschikt gezelschap.

Schijnheilig

Ik word fysiek onpasselijk van de admiratie die de halve wereld heeft voor de katholieke duivel Teresa. En nu heeft de paus besloten dat ze officieel een heilige is, los van de de totale absurditeit van het concept heiligen en de wonderen die deze zombies zogenaamd zouden kunnen verrichten is hiermee een nog groter beeld van de onschendbare demi-god Teresa geschapen. Katholieke zwakzinnigen denken nu dat bidden naar loeder Teresa beter werkt dan je dure westerse medicijnen slikken. Doodgaan is niet erg, de hemel en zijn vele verse vijgen wachten op je. Mocht je toch overleven, al dan niet door medische hulp, dan is dat natuurlijk bewerkstelligd door Teresa, die jouw smeekbedes netjes doorgeeft aan god!

Bronnen

Hier is een berg leesvoer en bronnen over Moeder Teresa, ik raad aan te beginnen met Christopher Hitchens en zijn fantastische polemiek;

The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice – Christopher Hitchens
Mother Teresa: The Final Verdict – Aroup Chatterjee
Mother Teresa: Where Are Her Millions? – Walter Wuellenweber
Mother Teresa: Anything but a saint… – Serge Larivée, Genevieve Chenard, Carole Sénéchal
Mommie Dearest – Christopher Hitchens
The West’s big lie about Mother Teresa: Her “glorification of suffering instead of relieving it” has had little impact on her glowing reputation – George Gillet
The squalid truth behind the legacy of Mother Teresa – Donal Macintyre
CALCUTTA PERSPECTIVE: Mother Theresa’s care for the dying – Robin Fox